De geschiedenis van sTN

sTN ontstaat als Stichting in de vaart van de privatisering van de telecommarkt. Al die jaren blijft het zijn oorspronkelijke doel nastreven: het ontzorgen van MKB’ers in hun keuzes voor digitale communicatie en het bieden van korting.

 

1996

Het is een woelige tijd voor de telecom. Tot midden jaren 90 is er maar 1 leverancier: de PTT (later KPN). In 1994 wordt het aandeel KPN uitgegeven op de Amsterdamse effectenbeurs. KPN wordt geprivatiseerd en er is ruimte voor concurrentie. Bellen moet voor iedereen goedkoper worden.

Langzaam ontstaat er concurrentie en daarmee een probleem voor KPN: De tarieven voor KPN als aanmerkelijke marktmacht worden door de overheid gereguleerd. Het bedrijf mag geen korting geven, terwijl de concurrentie dat wel mag. Die concurrentie is in het begin vooral Versatel. Die introduceert preselect bellen: door eerst 1602 te draaien voor het telefoonnummer, bel je goedkoper. Bellen kost op dat moment nog zo’n 18 cent per minuut, dus die korting tikt aan!

Het is twee jaar later, in 1996 dat sTN oprichters Hennie Waalboer en John van der Meulen via de brancheorganisatie voor Groente- en Fruit in contact komen met de CFO van KPN. Samen gaan ze op zoek naar een oplossing voor KPN, die steeds meer MKB’ers als klant kwijtraakt. Ze zijn vastberaden om een slimme oplossing te vinden en duiken de wet- en regelgeving in.

Ze vinden een manier waarop KPN toch korting kan geven: verzamelnota’s. sTN doet wat na al die jaren nog steeds in het DNA zit: beginnen en kijken of het lukt. De stichting sTN wordt opgericht en samen met KPN schrijven ze brancheverenigingen aan met het aanbod: korting door collectieve inkoop. En het werkt! De fax met contracten draait overuren. De uitvoeringsorganisatie sTN Telefact BV wordt opgericht voor de uitvoering van het kortingscontract.

2004

De primaire activiteit is in de beginjaren van sTN het bieden van kortingen aan leden van brancheverenigingen. De klant ontvangt de factuur voor het bellen van KPN en de korting van sTN. Steeds vaker bellen klanten echter met vragen over de rekening van KPN. Omdat sTN geen inzicht heeft in de facturen, kunnen we klanten alleen doorverwijzen naar KPN.

Onze huidige directeur, Camiel van den Berg, wordt gevraagd op deze vragen een antwoord te geven, en hij ziet een kans: als we de originele klant nota’s van KPN ontvangen, dan kunnen we klanten beter adviseren en onze dienstverlening uitbreiden. Niet alleen financieel voordeel, maar ook een betere service. KPN gaat akkoord en vanaf die tijd ontvangen we elke 2 maanden een pallet met nota’s. Elk blaadje met gespreksdetails wordt uitgeprint en met dozen tegelijk binnengebracht. Dat gaat zo door totdat we vanaf 2013 de nota’s gelukkig digitaal ontvangen.

Naast het financiële voordeel voor klanten, is service vanaf dat moment de belangrijkste focus van sTN. Elke beller wordt direct geholpen door de helpdesk. Geen keuzemenu, wachtrij of terugbelafspraak. De kracht zit in onze maat: we blijven klein. Elke medewerker weet wat er speelt, iedereen heeft contact met de klant en complexe vragen worden direct opgepakt omdat de specialist letterlijk een bureau-lengte verderop zit.

Ook als dat commercieel gezien niet de allerslimste keuze is, blijft bij alles wat we doen de klant op nummer 1 staan. Zoals tijdens de bouwcrisis in 2008. Deelnemers van branchevereniging Bouwend Nederland mogen kosteloos abonnementen binnen de contract termijn opzeggen. sTN voelt dit in het resultaat, maar deelnemers die enkele jaren later weer in de lift zitten, zijn dit niet vergeten. Ze blijven bij sTN en breiden hun abonnementen weer uit.

2011

De telecomindustrie explodeert. De markt is net een jungle: klanten van de grote operators weten niet wat de beste keuze is. Ze worden achteraf geconfronteerd met torenhoge buitenbundel kosten. Telecombedrijven worden ervan verdacht onderling prijsafspraken te maken. En de markt biedt steeds meer one size fits all oplossingen. Voor onze achterban verre van ideaal.

In deze tijd treedt Niels Haesen aan en sTN besluit om meer op maat producten bij de operators te gaan bedingen, waarbij onderdelen door sTN zelf worden uitgevoerd. Dat betekent meer onafhankelijkheid, meer keuze en nog meer korting, ook voor onze kleinere deelnemers.

We sturen eigen facturen naar de deelnemers op basis van de gegevens die we van de provider ontvangen. We controleren elke afrekening van de provider en houden deelnemers proactief op de hoogte over hun verbruik. We onderscheiden ons door flexibiliteit: upgraden en downgraden kan altijd. Niemand hoeft zich voor jaren vast te leggen of diensten af te nemen waar ze geen gebruik van maken.

De toekomst: 2019 en verder

Het leveren van op maat gemaakte diensten blijkt een schot in de roos. Het doet sTN besluiten om meer diensten te ontwikkelen: sTN VoIP en sTN mobiel worden geboren. Ook onze markt breidt uit: behalve via brancheorganisaties bieden we onze diensten direct aan via onze website aan leden van aangesloten Branche- en Koepelorganisaties.

We blijven ook in de toekomst dichtbij. Om onze positie richting de grote providers te blijven behouden zullen we groeien, maar niet explosief. Want ons MKB DNA past perfect bij onze doelgroep. We zijn zo relevant, dat we zelfs MKB-ers van het allereerste uur nog steeds mogen helpen met hun telefonie oplossingen.

De markt wordt alleen maar complexer. Internet of Things is in opkomst, ook het MKB moet en wil hier iets mee. Ontzorgen met slimme keuzes wordt alleen nog maar belangrijker. Nieuwe technologie zal ons in staat stellen klanten realtime te helpen en steeds meer in stelling te brengen.