Aandachtspunten bij contracten voor internet en telefonie
Aandachtspunt 1: de looptijd van het contract
Over het algemeen lopen contracten voor zakelijk internet of zakelijke telefonie 24 of 36 maanden. De zogeheten ‘vertegenwoordigers’ die momenteel bij ondernemers aankloppen bieden meestal contracten aan van 60 maanden. Gedurende die 60 maanden kun je niet overstappen! Want zolang jouw nummer of datapunt niet kan worden vrijgegeven, kun je tijdens de looptijd van je contract niet naar een andere aanbieder.
Een aantal jaar geleden kon je nog een afkoopsom betalen, maar ook dit is nu niet meer mogelijk. Zelfs doorbetalen en overstappen op een andere aanbieder kan niet. De enige reden om op te zeggen is vanwege een slecht functionerende verbinding. Maar daar valt bijvoorbeeld weer niet onder dat je de verbinding te traag vindt.
Conclusie:
Ga nooit akkoord met een contract dat langer loopt dan 36 maanden. En neem in het contract op dat als je op een DSL verbinding zit je ten alle tijden mag over stappen op een glasverbinding zodra deze beschikbaar komt. Je komt er anders namelijk voor die tijd niet meer van af.
Aandachtspunt 2: de verschillende internetverbindingen
De komende jaren worden internetverbinding steeds belangrijker. Voor bijvoorbeeld vaste telefoon, de wifi op kantoor maar ook voor camerabewaking en TV. Er zijn verschillende soorten internetverbindingen. We bespreken de 3 meest voorkomende binnen een bedrijf.
Let op: een van de valse beloftes die internetbedrijven maken is: “Neem nu een goedkope ADSL-verbinding en stap ‘met een druk op de knop’ over op een supersnelle glasvezelverbinding”. Hieronder leggen we uit dat de techniek van deze verbindingen heel anders is. Overstappen is mogelijk als je dat, zoals eerder gezegd vastlegt, maar kost je sowieso tijd, gedoe en geld.
- Internetverbinding over koper (DSL)
Bij een DSL verbinding wordt gebruik gemaakt van het oude en vertrouwde kopernetwerk dat jaren geleden is aangelegd. Het signaal is digitaal en wordt met elektra-pulsjes doorgezet. De snelheid van DSL is afhankelijk van de afstand tot de wijkcentrale van je bedrijf. Hoe verder van de wijkcentrale, hoe langzamer (of zwakker) het signaal.
De meest bekende verbinding is ADSL. De A staat voor asynchroon, wat wil zeggen dat de download (naar je toe halen) sneller gaat dat de upload (van je wegsturen). Een variant van ADSL is BVDSL, waar de B voor bonded staat. De up- en download zijn ook asynchroon, maar de snelheid is hoger doordat er meerdere aderparen samengepakt worden.
Er wordt hard gewerkt aan de verglazing van Nederland. Dit wil zeggen dat er in de toekomst alleen nog maar internetverbindingen over een glasvezel of een kabelaansluiting mogelijk zijn. Het is echter onduidelijk hoe lang dit gaat duren.
- Internetverbinding over glasvezel
De laatste jaren wordt er hard gewerkt om heel Nederland te ‘verglazen’; het aanleggen van glasverbindingen om hogere synchrone dataverbindingen te kunnen realiseren. Het doel is om in 2030 heel Nederland, inclusief de buitengebieden, op dit netwerk aangesloten te krijgen. Om dit te realiseren is er door de EU een subsidie beschikbaar gesteld.
De meest bekende glasvezelverbinding is FTTH, (Fiber To The Home). Het signaal wordt door lichtflitsjes (te vergelijken met morse) doorgezet. Door de snelheid van licht, is de afstand tot de wijkcentrale minder belangrijk en is de snelheid vele malen hoger.
- Kabelinternet
Een heel andere netwerk is kabelinternet van Vodafone/Ziggo. Deze verbinding wordt tot stand gebracht door middel van een coax kabel die loopt van de aansluiting tot de wijkcentrale. Met kabelinternet zou in theorie een hele hoge snelheid worden gehaald. Echter wordt deze beperkt door de operator omdat één aansluiting anders alle bandbreedte kan ‘opsnoepen’. En wanneer dat gebeurd blijft er weinig of geen snelheid overblijft voor de andere aansluitingen. De bandbreedte wordt namelijk over alle aansluitingen verdeeld.
Conclusie:
Denk goed na over welke internetverbinding bij jouw bedrijf past en maak een weloverwogen keuze. Je kunt de keuze namelijk niet zomaar veranderen. Lees je goed in en laat je adviseren door een onafhankelijk expert. Overstappen van de ene naar de andere verbinding kost je gedoe, tijd en vaak ook geld. Er is vaak een andere router nodig en soms een FTU (Fiber Termination Unit).
Benieuwd wat VoIP telefonie precies is? Hier leggen wij het duidelijk aan je uit.
Aandachtspunt 3: de kosten van telefonie over internet (VoIP)
De kosten van telefonie zijn de laatste jaren gedaald voor bedrijven die veel bellen. Er zijn heel veel verschillende manieren om jouw belverkeer af te rekenen. De kosten voor ‘bellen per minuut’ zijn relatief hoog. Je betaalt een starttik en daarna een bedrag per minuut. Bij onbeperkt bellen koop je voor relatief weinig geld je hele belverkeer in een vooraf bepaalde regio (bijvoorbeeld Nederland) af.
Sta je op het punt om over te stappen op een nieuwe leverancier voor VoIP telefonie? Stel jezelf voordat je een contract tekent een aantal vragen. De antwoorden hebben grote impact op de kosten, nu en in de toekomst.
- Hoeveel bel ik en waar bel ik naartoe?
- Hoe reken ik nu af? Per minuut of koop ik het verkeer af in één bedrag per maand.
- Wat is de termijn van het contract?
- Wat voor dataverbinding wordt er aangelegd? En als er een (snellere) glasvezel ter beschikking komt, hoe stap ik dan over? En kan dat binnen het contract dat ik afsluit?
- Moet ik een router aanschaffen of leen ik dat met een ruilgarantie als deze stuk gaat?
Conclusie:
Het beste VoIP abonnement hangt af van jouw persoonlijke belgedrag. Vraag altijd eerst een volledige offerte op. Let er op dat bij de abonnementsprijs de kosten voor infrastructuur, gebruikers en kanalen meegenomen zijn.
Heb je nog vragen of wil je onafhankelijk advies?
We hopen dat je na het lezen van dit artikel beter weet waar je op moet letten bij het aangaan van een nieuw abonnement voor zakelijk internet of zakelijke telefonie. Wil voordat je overstapt met iemand overleggen? Of wil je tijd besparen met het zoeken naar de beste partij voor jouw situatie? sTN staat voor je klaar!
sTN is er om je te helpen en te voorzien van betrouwbaar advies. Je bereikt ons telefonisch via 0348 – 49 50 51 (tijdens kantooruren) en per mail: advies@stn.nl