sTN Ondernemersverhalen

Nederland haalt opgelucht adem!

Eindelijk weer op een terras zitten of uiteten bij je favoriete restaurant. Vanaf 1 juni mag het weer! Weliswaar met verplichte maatregelen zoals reserveren, tafeltjes op 1.5 m afstand en een beperking van het aantal gasten tot 30.

 

 
 

Wij spraken met Bart Jan Wijsman, eigenaar van EGRO Horecaspecialisten. Een horecaslager dat premium vis & vlees levert aan de horeca in de breedste zin van het woord. Het verlossende woord dat de horeca per 1 juni weer open mag is ook voor hem fantastisch nieuws! Maar hoe hebben zij de afgelopen corona periode ervaren?

 
Hoe hebben de afgelopen weken er tijdens de corona periode voor jullie uitgezien?

''Op zondag 15 maart ging de horeca op slot. Mijn vrouw en ik voelde dit het hele weekend al aankomen, we hadden zo’n gek onderbuikgevoel. Wij zijn daarom op zondag samen gaan zitten en de opties op een rij gaan zetten. We hebben de voorraad bekeken, dat zou allemaal bestemd zijn voor restaurants en is top kwaliteit eten. Aan de hand hiervan hebben wij een assortiment samengesteld bestemd voor de consument. Biefstuk maar ook gehakt, om het breed te houden om het voor iedereen toegankelijk te maken. Aan de horeca verkopen wij grote  en verse porties. Dit is voor de consument niet aantrekkelijk en dus zijn wij dit gaan verdelen in kleinere porties. Deze zogeheten consumenten porties zijn vacuüm verpakt en diepgevroren.  Aan de hand van het samengestelde assortiment hebben wij een Excel sheet gemaakt waarmee mensen konden bestellen. Een uur na de persconferentie die zondag heb ik een filmpje opgenomen en verstuurd naar al mijn contacten. Zo’n 300 man hebben dit ontvangen: familie, vrienden, relaties en kennissen. Wij hebben ingespeeld op het feit dat verspillen zonde is en wij daarom graag ons horecakwaliteit vlees verkopen  aan de consument tegen supermarktprijzen.

Toen dat eenmaal liep zijn we het hele proces gaan professionaliseren. We hebben binnen onze huidige website een speciale consumenten site opgericht. Een horecaondernemer die weet wat hij wil, een particulier moet je echt aan de hand nemen, dat geldt ook voor de website. Via deze weg kunnen de mensen hun vlees bestellen én betalen. Ze kunnen de producten bekijken, aan de hand van zelfgemaakte foto’s. Daarnaast hebben we in samenwerking met een kok menu’s samengesteld van onze producten en hebben we ook hier weer foto’s van gemaakt.

Met pasen hebben we zo’n 140 paasmenu’s verkocht  en nu zijn we bezig met een BBQ-pakket actie. Samen met een leveranciers hebben we hiervoor heel veel mails verstuurd.

Eigenlijk zijn wij gewoon een Business to Consumer kanaal aan ’t opzetten. En daarnaast hebben wij onze afnemers, de horecaondernemers écht aangespoord om het afhalen op te zetten. En hier leveren wij dan weer aan.’’

 

Wat is de grootste verandering?

''De verschuiving van de zakelijke -naar de particuliere markt en alles wat daarbij komt kijken. De  nieuwe website, de kleinere -en diepgevroren porties, ander soort marketing, en ga zo maar door. We leveren natuurlijk nog wel aan de zakelijke markt, maar de particuliere markt heeft nu de overhand.

Overigens willen we de particuliere markt ook echt gaan doorzetten na de coronacrisis. Dit is ook de reden dat we er zoveel tijd en energie in steken. Het is de kunst om je netwerk uit te breiden, je kunt het er prima naast doen. Maar het vraagt een ander soort aandacht, die ervaring zijn we nu aan het opdoen.

Daarnaast zag je ook bij de restaurants die nog blijven bestellen een verschuiving in het soort voedsel dat besteld wordt. Zo leveren wij veel kip en Spareribs, dat zijn dingen die veel afgehaald worden. En de porties die besteld worden zijn aanzienlijk lager dan voorheen’’

 

Wat verwacht je van de periode na de corona sluiting?

''Het is erg fijn dat de horeca per 1 juni weer deels open mag, dit biedt perspectief, ook voor ons. Er komt een moment dat we met zijn alle terugkijken en dat we dat we met zijn alle denken: OHJA. Ik denk dat dat ergens half september is, dat alles gewoon weer normaal draait. We denken dan terug aan iets heel heftigs, maar dat het voor ons dus ook wel iets moois en nieuws gebracht heeft. Dat we er een kans uit gehaald hebben.

Ik denk dat we vanaf nu echt nog wel een paar roerige maanden tegemoet gaan en dat we met kleine stappen vooruit kunnen / mogen. Die kleine stapjes gaan heel lastig worden. De capaciteit afstemmen op de vraag is nou eenmaal heel moeilijk. Dat het steeds met kleine stapjes blijft veranderen maakt het een lastige situatie, denk ik. Er is hierdoor een steeds veranderende vraag en het is lastig om hier goed op in te spelen,

De levering aan particulieren zetten wij zoals eerder gezegd na de coronacrisis door. In de zakelijke markt zien we  het  nu gelukkig al steeds meer veranderen en toenemen. En dit zal de komende periode, met het oog op 1 juni en 1 juli alleen maar toenemen.’’

 

Heb je nog tips voor andere ondernemers?

''Blijf in actie! Weeg de opbrengsten af tegen de kosten, maar blijf iets doen. Het houdt je bezig en het geeft je energie. Daarnaast blijf je zo in contact met je klanten, dit is echt heel belangrijk. Zo  geef je andere geen kans om er tussen te komen. Houd contact met zowel je leveranciers als met je klanten en zorg dat dit contact goed blijft. Ik denk dat wij bijvoorbeeld een hele grote gun-factor hebben opgebouwd. Het is de kunst om dat te rekken en door te zetten. Zorgen dat ze bij ons blijven bestellen, daar moeten acties voor bedacht worden.''

 

Kun jij niet wachten tot de horeca weer open mag? Haal de horeca in huis en BBQ dit weekend met een heerlijk stuk vlees van horecakwaliteit.

Speciaal voor jullie: een Tomahawk van ruim 1 kg voor maar €23,95 mét gratis BBQ-boek! Bestel via de website van EGRO. 

 

 

Terug naar het nieuwsoverzicht