sTN Ondernemersverhalen

De horeca knokt tegen corona!

De verlengde sluiting tot 20 mei komt bij veel ondernemers hard aan. Hoe ga je als horecaondernemer om met de situatie rondom het coronavirus? Wij spraken met Simon Fust, eigenaar van het Bommels Bakhuys, dat hij samen met zijn vrouw Carlijne van Santvoort runt. 

 


Al vóór dat de gehele horeca verplicht moest sluiten op zondag 15 april zette zij een afhaal -en bezorg service op! ‘’We zagen het al aankomen en zijn vooruit gaan denken, dat is erg belangrijk in deze periode’’.


Hoe hebben de afgelopen weken er tijdens de corona periode voor jullie uitgezien?

''Eigenlijk zagen we het al weken voor de verplichte sluiting aankomen. Het werd een stuk rustig in Bommels Bakhuys, ik denk dat mensen toch angstig waren. We zijn toen al gaan nadenken over hoe we hier op konden inspelen. We zijn ons gaan verdiepen in hoe het afhalen en bezorgen in zijn werk gaat en hoe wij dit zouden kunnen gaan vormgeven. Vrijdag de 13e hebben wij gecommuniceerd dat we die opeenvolgende week afhalen en bezorgen erbij zouden gaan doen. Die zondag werd de gehele horeca gesloten, wat alsnog wel als een keiharde klap aankwam. Desondanks waren wij er wel al ‘klaar’ voor.’’

 

Wat is de grootste verandering?

''Buiten dat het restaurant natuurlijk gesloten is en wij het met afhalen en bezorgen moeten doen is de grootste verandering toch wel het koken op zichzelf. Normaal krijg je in de keuken allemaal bestellingen binnen, per tafel en per gang. Nu ben je meer een productiekeuken, je kookt alles in grote hoeveelheden tegelijk.’’

 

Hoe gaat het bestellen in zijn werk?

''In principe is het voor 15:00 bestellen via de telefoon, mail of Facebook. Dit was in het begin wel echt een dingetje hoor, mensen bellen altijd als het niet uitkomt. In de normale situatie reserveren mensen via een systeem op onze website. In het begin gaf dit toch best wel stress, maar inmiddels hebben we het wat meer onder de knie. Daarnaast komen de reserveringen uit veel meer hoeken en dit kost veel meer tijd. We zijn ons wel aan het verdiepen in een bezorg systeem maar willen dit voor nu nog niet doen. We wachten even af hoe het allemaal gaat lopen. Want anders investeren we nu heel veel geld in zo’n systeem en als het dan maar tot 1 juni duurt is het die investering niet helemaal waard. Dus voor nu laten we het nog even op deze manier en wellicht kiezen we later een systeem dat goed bij ons past.’’

 


Wat verwacht je van de periode na de corona sluiting? 

‘’Daar maak ik mij het meeste zorgen om… De corona periode doorkomen is een hele duidelijke periode, je mag afhalen en bezorgen en thats’ it. Maar als de restaurants weer open mogen, wat dan? Er wordt veel gesproken over de 1,5 m cultuur die zal blijven. Ik zie dat niet zo goed voor me in ons restaurant. Het is heel klein en knus en de sfeer is heel persoonlijk. Dat maakt Bommels Bakhuys wat het is, dus ik vind het heel lastig om dat voor me te zien.

We zijn volop bezig met wat willen als het zover is en bekijken de verschillende scenario’s. Ik denk dat het sowieso wel tot 1 juni op deze manier doorgaat. Na die tijd hoop ik dat het restaurant langzaam weer open kan, natuurlijk met aangepaste maatregelen.

Ik zie dit nog niet helemaal voor me, maar ik denk wel dat wij het bezorgen en afhalen blijven doen. Wij blijven vooruit denken en overwegen verschillende opties. Alleen zo kun je het denk ik overleven.’’

 

Volgens mij blijven jullie heel goed met jullie klanten in contact?

''Zeker, wij proberen écht  met onze gasten in contact te blijven, ik denk dat dit heel belangrijk is. Laat zien dat je er bent en wat je doet, dit doen wij heel actief op social media. Wij voorzien de mensen nu op een andere manier van lekker eten en hopen dan dat ze als wij weer open mogen ook gewoon bij ons komen. Mensen moeten ons onthouden en aan ons blijven denken! Natuurlijk willen we graag dat ze nu iets bij ons bestellen, maar ook dat ze straks weer lekker komen eten.’’

 

Heb je nog tips voor andere ondernemers?

‘’Denk vooruit en niet alleen aan het heden. Je kunt nu wel je restaurant dichtgooien omdat je overal uitstel voor kan aanvragen, maar dit moet toch ooit betaald worden. Je weet niet hoe het er weer uit komt te zien als de horeca straks weer open mag. En je weet ook niet hoe druk het dan gaat worden en of de omzet weer ‘normaal’ wordt. Wij proberen nu bijvoorbeeld een zo groot mogelijke buffer op te bouwen, door toch op een andere manier door te blijven gaan. Deze kunnen we dan straks eventueel weer inzetten. Denk ook aan hoe je het straks voor je ziet, maak verschillende ideeën en weeg de opties af. Zodat alles straks niet geheel onverwacht komt en je er op een bepaalde manier al op ingespeeld bent!'' 

 

Benieuwd geworden naar wat Het Bommels Bakhuys op het menu heeft staan? 

Neem een kijkje op hun website.

 

 

 

 

 

Terug naar het nieuwsoverzicht