De toekomst van het thuiswerken

Wat is er nodig om het thuiswerken succesvol te kunnen integreren binnen jouw bedrijf? 

Collega’s, praatjes bij het koffiezetapparaat en teamuitjes worden gemist, maar verder bevalt het eigenlijk wel, dat thuiswerken. Wat is er nodig om thuiswerken op de lange termijn succesvol te maken binnen jouw bedrijf? Wij zetten de vier belangrijkste punten voor je op een rij.

Effectief thuiswerken

Door het coronavirus werken meer mensen dan ooit tevoren vanuit huis. Het aantal thuiswerkers onder het MKB is op het moment maar liefst 54%. Een kwart van deze mensen denkt dit in de toekomst deels te blijven doen. Ook werkgevers zien de voordelen van gedeeltelijk thuiswerken. Een combinatie van thuiswerken en werken op kantoor komt ten goede van de productiviteit en werkplezier. Wat is er nodig om het thuiswerken succesvol te kunnen integreren binnen jouw bedrijf? Onderstaand vier belangrijke punten om jou als ondernemer op weg te helpen.

1. Breng het thuiswerken in kaart

Bereid je als bedrijf voor op de veranderingen die gaan komen op weg naar ‘het nieuwe normaal’. Dit is hét moment om thuiswerken in kaart te brengen aan de hand van de volgende vragen:

  • Wat gaat er goed en wat kan beter? Vergeet dit ook niet aan je medewerkers te vragen.
  • Welke werkzaamheden zijn goed vanuit huis te doen en welke wat minder?
  • Welke middelen zijn er nodig om thuiswerken (Arbo technisch) goed te regelen?
  • Bedenk of er structureel of incidenteel thuisgewerkt gaat worden. Hoe organiseer je dit?

 

 

Afbeelding

2. Zorg voor een stabiele internetverbinding indien mogelijk

De uitval van netwerkverbindingen is het laatste waar we als werkgever én als werknemer op zitten te wachten. Een snelle, stabiele én betrouwbare netwerkverbinding is cruciaal om succesvol thuis te werken. Stress en chagrijnige medewerkers als gevolg van uitvallende WIFI draagt niet bij aan een positieve werksfeer. Laat je goed informeren over de vereiste capaciteit die jullie netwerk nodig heeft. Gaat het alleen om de telefonische bereikbaarheid of bevindt de gehele IT zich in de cloud?  sTN biedt internetoplossingen voor verschillende capaciteit behoeften.

 

3. Gebruik een telefooncentrale in de cloud

De corona periode heeft aangetoond hoe belangrijk het is voor je zaak om altijd en overal bereikbaar te zijn. Waar de klantenservicemedewerker eerst absoluut niet in aanmerking kwam om thuis te werken werd dit door de coronacrisis min of meer verplicht. Hoe zorg je dat je ook thuis bereikbaar bent voor zowel je (externe) klanten als je (interne) collega’s? Met VoIP van sTN bel je via een telefooncentrale in de cloud over het betrouwbare netwerk van KPN. Verschillende locaties, zo ook de thuiswerkplek, vormen één netwerk waardoor het niet meer uitmaakt vanaf welke locatie wordt gewerkt. Daarnaast kan dit gewoon vanaf de mobiele telefoon of de laptop, een apart toestel is niet eens meer nodig. Het is daarbij wel belangrijk om te letten op de beveiliging en de bandbreedte. Intensief thuiswerken met beeldbellen vereist extra netwerk capaciteit. Hou er rekening mee dat er mogelijk niet op elk thuisadres de gewenste bandbreedte beschikbaar is.

 

 

4. Investeer in goede technologie

Veel grote bedrijven hebben in een korte tijd veel geïnvesteerd in goede technologie om thuiswerken te optimaliseren. Voor veel MKB-bedrijven ligt dit echter anders. Met gratis software proberen zij de kosten laag te houden. Op de korte termijn is het prima om te roeien met de riemen je hebt. Als gedeeltelijk thuiswerken structureel wordt ingevoerd kan het gebruik van deze software problemen opleveren. De toegang tot documenten is een belangrijk punt voor een succesvolle thuiswerkdag. Zorg voor een VPN- of Cloud verbinding om veilig én effectief te kunnen werken. Ook hier is een snelle, stabiele en betrouwbare netwerkverbinding van essentieel belang.

 

sTN adviseert je hier graag over!

Neem contact op met een van onze adviseurs en kijk samen naar de mogelijkheden. 

 

 

 

Terug naar het nieuwsoverzicht