De beste tips voor een groeiend bedrijf in 2020.
Zo zorg je dat jouw bedrijf meegroeit met jouw ambitie.
Een bedrijf runnen als zelfstandige is makkelijk. Als je bedrijf groeit, zul je meer mensen nodig hebben om de vraag van de markt aan te kunnen. Tot 8 medewerkers is jouw MKB-bedrijf nog goed te managen. Daarboven veranderen de organisatie en jouw rol als ondernemer sterk. In dit artikel bespreken wij de meest voorkomende groeiproblemen en delen wij inzichten om hier goed mee om te gaan. Ontdek de beste tips voor een groeiend bedrijf in 2020.
Inhoudsopgave: de beste tips voor een groeiend bedrijf:
- De groeifasen van elk bedrijf
- De 5 beste tips voor een groeiend bedrijf in 2020
- Weet waar je bedrijf nu staat
- Breng focus aan met een bedrijfsvisie
- Haal winst uit de interne processen
- Maak gebruik van subsidies van de overheid
- Wees er als leider klaar voor
- Top 3 podcasts voor ondernemers
- Top 3 boeken voor ondernemers
De fasen van ieder groeiend bedrijf:
Bedrijven groeien in fasen. Als je weet in welke fase de groei van jouw bedrijf zit, kan je daar beter op reageren. Een veelgebruikt model is het groeifasenmodel van Greiner. Dit model geeft inzicht in hoe jouw bedrijf verandert en ook hoe de rol van jou als ondernemer met een groeiend bedrijf verandert.
De 5 groeifasen zijn:
- De pioniersfase (<8 medewerkers)
- De organisatiefase (8-25 medewerkers)
- De managementfase (25-50 medewerkers)
- De delegeerfase (50-150 medewerkers)
- De standaardisatiefase (>150 medewerkers)
Groeifase 1: de pioniersfase (<8 medewerkers).
In de pioniersfase ben je als ondernemer meewerkend voorman. Je inspireert de hele groep met jouw visie en ideeën. Het bedrijf bruist van de creativiteit en energie. Iedereen kent iedereen en het team gaat er met z’n allen voor. Er is weinig geformaliseerd. Het team is vooral bezig met operatie.
Groeifase 2: de organisatiefase (8-25 medewerkers).
Voor veel ondernemers is groeifase 2 van Greiner een lastige fase. Vanaf ongeveer 8 medewerkers wordt het nodig om een organisatie te bouwen. Terwijl je als ondernemer liever jouw creatieve ideeën realiseert. Het bouwen van de organisatie komt er als extra taak bij. Je moet steeds meer managementprocessen opstarten en zaken vastleggen. Hierdoor wordt het leiderschap en de communicatie formeler en onpersoonlijker. Als ondernemer maak je in deze fase veel uren en je hebt het superdruk. De eerste rechterhanden verschijnen om wat lucht te brengen.
Groeifase 3: de managementfase (25-50 medewerkers).
In de managementfase sta je er als ondernemer niet meer alleen voor. Managers doen hun intrede. Meestal eerst op financieel en IT-gebied. Maar ook voor marketing en HR. Wat je als ondernemer eerst zelf deed, is nu een fulltime functie voor een manager. Ook dit is geen makkelijke fase. Het is nog steeds druk en daarbij nemen de kosten toe en de marges staan onder druk. Daarbij komt dat jouw bedrijf verandert van boot naar vloot. Er ontstaan kleinere teams met eigen culturen.
Groeifase 4: de delegeerfase (50-150 medewerkers).
Vanaf 50 man personeel is het managementteam vaak compleet. Het bedrijf belandt nu in de delegeerfase. Jullie stemmen het werk van afdelingen meer op elkaar af. Er komt een betere planning en eventueel een uitbreiding van de stafdiensten. Daarmee dient de volgende uitdaging zich aan. Je moet als ondernemer de meeste beslissingen aan jouw team overlaten. Je zult meer dan ooit het bedrijf gaan leiden in plaats van managen.
Groeifase 5: de standaardisatiefase (>150 medewerkers).
De standaardisatiefase is de ideale groeifase en je hebt maar één doel: in deze groeifase blijven, terwijl de organisatie groeit als een speer. Er is ruimte voor spontaniteit van managers en medewerkers. Het bedrijf leeft de kernwaarden en visie. Mensen werken in (multidisciplinaire) teams, doelen zijn op elkaar afgestemd en er is een vruchtbare bodem voor vernieuwing. De uitdaging in deze fase is de schaalbaarheid en standaardisatie, zonder bureaucratie. Als ondernemer werk je vooral aan de toekomst van de organisatie.
De beste tips voor een groeiend bedrijf in 2020:
Nu je weet wat de groeifases zijn en in welke fase je zit, kan je van daaruit gericht doorgroeien. Want een ding is zeker: wil je overleven, dan moet je groeien. Maar hoe zorg je dat je bedrijf succesvol groeit? Hieronder geven we je de beste tips voor een groeiend bedrijf in de groeifases 1 en 2.
Oh ja, voordat je aan de slag gaat: let er in ieder geval op dat je de groei van jouw bedrijf meetbaar maakt. Zo ontdek je of en wanneer je je doel hebt behaald en kan je bijsturen als dat nodig is.
Tip 1 voor groei van je bedrijf: weet waar je bedrijf nu staat.
Toen je jouw bedrijf startte, heb je vast de welbekende SWOT-analyse gemaakt. Daarna draaide het waarschijnlijk vooral om de operatie en het vergroten van jouw omzet. Nu je bedrijf groeit, je groter bent geworden en je de meeste taken hebt uitbesteed aan anderen, heb je tijd voor de strategie. Voor toekomst en visie. Om vooruit te kunnen denken, is het belangrijk om juist ook terug te kijken.
Klopt de SWOT-analyse die je bij oprichting hebt gemaakt nog?
Bied je nog steeds dezelfde producten en diensten aan of zijn er dingen bijgekomen? Grote kans dat er nieuwe spelers in de markt zijn of dat doelgroepen hun informatie uit heel andere bronnen halen. In een paar jaar tijd verandert er stiekem best veel.
In beweging zijn is essentieel voor de groei van je bedrijf. Maar monitoren en lering trekken uit de dingen die je hebt ondernomen, is net zo essentieel. Juist daar gaat het bij veel bedrijven vaak mis. Zorg dat je goed inzichtelijk hebt in wie je bent, wat jouw unieke positie is in de markt en draag dit vervolgens helder uit aan het team.
Voorbeeld: een lunchroom in Utrecht wil groeien en maakt een nieuwe SWOT-analyse. Zo brengen ze de sterkten, zwaktes, kansen en bedreigingen opnieuw in beeld. Dat ziet er als volgt uit:
Tip 2 voor groei van je bedrijf: breng focus aan met een bedrijfsvisie.
Een droom. Dat is waar het voor veel ondernemers allemaal mee begint. Succesvolle bedrijven onderscheiden zich door hun duidelijke visie. Stel jezelf de vraag waar je over 3 tot 5 jaar wilt staan met je bedrijf en wat je wilt bereiken. Beschrijf jouw droomsituatie. Je zult merken dat je veel makkelijker klanten aantrekt en je bedrijf laat groeien als je het echt op jouw manier gaat doen.
Voor het ontwikkelen van een visie bestaat geen standaard format.
Sommige bedrijven beschrijven dit in één zin. Anderen maken een visiedocument. Ook hiervoor geldt: vind een manier die bij jou past. Dan is de kans groter dat je jouw visie ook om zet in actie.
Voorbeeld: Coolblue groeide in 2019 weer enorm en stond in de top 10 van de 250 groeibedrijven van Nederland. Coolblue heeft een heldere visie: “Alles voor een glimlach.” En doet er alles om het aantal extreem tevreden klanten hoog te houden. De visie wordt elke dag vertaald in actie en dat maakt het succes van het bedrijf mogelijk.
De beste tips voor een groeiend bedrijf van Coolblue? Breng je visie in actie. Coolblue doet dat door bijvoorbeeld het produceren van duizenden advies en product video’s. Door in hun webwinkel bij producten de positieve en de minder positieve kanten van een product te noemen. En door regelmatig handgeschreven kaartjes op de bus te doen voor klanten. Bij Coolblue ligt de klanttevredenheid inmiddels op 96 procent en elk jaar halen ze recordomzetten.
Laat je inspireren door Coolblue directeur Pieter Zwart die in dit filmpje spreekt over service met een glimlach:
Heb je jouw visie helder?
Durf dan grote en duidelijke doelen te stellen. Want wie laag mikt, komt laag uit. Hak die doelen in stukjes die haalbaar zijn voor jezelf en voor je team. Vergeet niet om de visie en doelen te delen met het team. Zodat iedereen binnen het bedrijf weet wat de stip aan de horizon is. Beter nog: maak ze samen met het team. Want dit zijn de mensen met wie je jouw ambities waar gaat maken.
Tip 3 voor groei van je bedrijf: haal winst uit de interne processen.
Een iets minder spannende tip voor een groeiend bedrijf, maar zeker een verrassend goede manier om groei te realiseren: optimaliseer jouw interne processen. Er is intern vaak meer winst te halen dan je op het eerste gezicht denkt. Niks is zo vervelend voor medewerkers als niet weten wat precies hun taak is. Of telkens veel tijd kwijt zijn met het wiel opnieuw uitvinden. Je zult merken: zodra alles intern op rolletjes loopt, is de weg makkelijker vrij te maken voor groei van je bedrijf.
Doe zoals Mark Zuckerberg.
Naarmate je organisatie groter wordt, is het moeilijker om iedereen op dezelfde lijn te krijgen. De beste tips voor een groeiend bedrijf van Mark Zuckerberg? Hoe druk hij het ook heeft, elke vrijdag houdt hij een Q&A met alle medewerkers van Facebook. Bekijk de livestream van 1 van deze Q&A’s. Zo zorgt hij dat zijn medewerkers aangehaakt blijven. Er bestaat ook handige software die je helpt om de samenwerking zo effectief mogelijk te maken. In onze blog met 4 apps om je workflow te verbeteren lichten we onze favorieten er voor je uit.
Vaste telefoonlijn wordt steeds belangrijker.
Ondanks alle online ontwikkelingen, blijft de telefoon een belangrijk communicatiemiddel. Het hebben van een vast telefoonnummer straalt professionaliteit en betrouwbaarheid uit. Met een regionaal nummer (zoals een 030 nummer) laat je direct zien waar je kantoor is gevestigd. Je kunt er ook voor kiezen om een landelijk 085- of een 088-nummer te nemen.
Als je groeit, wordt het tijd om slim na te denken over je telefonie. Moeten alle telefoontjes op een centraal punt binnenkomen? Of zijn afdelingen zelf ook bereikbaar? Gelukkig staan de ontwikkelingen niet stil, want er zijn genoeg slimme telecomoplossingen beschikbaar. Met VoIP van sTN bel je over een internetlijn met je vaste telefonie.
Met VoIP ben je beter bereikbaar en flexibeler. Zo schakelt een telefoontje bijvoorbeeld net zo lang door, totdat iemand opneemt. Met keuze menu’s komt een belletje direct bij de juiste persoon terecht. En met een belplan regel je wat er gebeurt als er niemand opneemt of wanneer je niet geopend bent. Lees ook onze tips voor het opstellen van een belplan.
Tip 4 voor groei van je bedrijf: maak gebruik van subsidies van de overheid
De Rijksoverheid stimuleert mkb’ers via het MKB Actieplan. Bijvoorbeeld met financieringsregelingen. En met extra middelen voor digitalisering, innovatie en samenwerking tussen mkb en onderwijs. De regelingen zijn er voor niet alleen voor innovatieve bedrijven en startups. Maar juist ook voor winkels en bedrijven zoals de bakker, de fietsenmaker of een bureau voor reclamedrukwerk. Alle thema’s en financieringsregelingen vind je op de website van de rijksoverheid.
Voorbeeld: De Werkplaats Online Ondernemen Groningen, ondersteunt Groningse bedrijven bij het maken van een volgende stap in online ondernemen. De werkplaatsen zijn een initiatief van de Rijksoverheid en leren MKB’ers hoe zij via internet hun producten en diensten kunnen verkopen. Of hoe zij data en automatisering voor hun bedrijf kunnen gebruiken. Er zijn 3 werkplaatsen in Nederland waar je met jouw vraag terecht kunt.
Tip 5 voor groei van je bedrijf: wees er als leider klaar voor.
De laatste tip van onze beste tips voor een groeiend bedrijf gaat over jou. Aan het eind van een groeifase ben jij als ondernemer vaak de bottleneck. Iedere fase vraagt om andere kwaliteiten van jou als leider. Wanneer je groter wordt, moet je dingen uit handen durven geven. Dat is een proces waar je als ondernemer doorheen moet. Je zult steeds meer delegeren en taken aan anderen overlaten. Je ontwikkelt van meewerkend voorman naar manager tot leider.
Het groeiproces van jouw bedrijf is een persoonlijk ontwikkelproces voor jou als leider.
Om te groeien, moet je dus niet alleen investeren in je bedrijf, maar juist ook in jezelf als mens en als ondernemer. Dat doe je door bijvoorbeeld een coach in handen te nemen of een training te volgen. Je kunt ook inspiratie halen uit onderstaande podcasts of boeken.
Onze top 3 podcasts voor ondernemers:
100% inspiratie podcast
In de 100% Inspiratie podcast interviewt Thijs Lindhoudt elke week een geluksexpert. Van visionair tot miljonair en van astronaut tot olympisch goud. Tijdens deze interviews gaat hij in op geluk, succes, persoonlijke ontwikkeling, spiritualiteit en meer.
Luister de 100% inspiratie podcast.
IMU Podcast
Heb je een website of een webshop? Dan is de online marketing podcast door Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren een aanrader. Leer van hun beste inzichten en tips op het gebied van online marketing, neuromarketing, opschalen, persoonlijke ontwikkeling en meer.
Luister de IMU podcast
Ben Tiggelaar podcast
Schrijver, spreker en gedragswetenschapper Ben Tiggelaar spreekt inspirerende gasten over persoonlijk leiderschap, effectief werkgedrag en work-life balans.
Luister de Ben Tiggelaar podcast.
Onze top 3 boeken voor ondernemers:
The Wow starts now – Theo Hendriks
Stel je hebt een fantastisch idee. Hoe zet je dat dan in de wereld? In dit boek geeft Theo Hendriks voorbeelden van mensen die hun ideeën en idealen verwezenlijken. Dit boek vol goede ideeën helpt je jouw oorspronkelijke idee te herontdekken en het gloedvol tot leven te wekken met behulp van de kracht van storytelling: tot de verbeelding sprekende eigen verhalen, voorbeelden, analogieën en metaforen.
De zeven eigenschappen van effectief leiderschap – Stephen Covey
Dit boek leert je hoe je de kwaliteit van jouw werkende leven, privé-leven en gezinsleven kunt verbeteren. De 7 eigenschappen van effectief leiderschap helpen je om je leven te leiden op een effectieve manier. Deze 7 gewoonten vertegenwoordigen een bewezen proces van persoonlijke en interpersoonlijke groei die een onmiddellijke en blijvende invloed kunnen hebben.
Het geheim van bol.com – over dromen en doen, pionieren en groeien
Inspirerend boek over hoe Bol.com van start-up uitgroeide tot het grootste e-commercebedrijf van de Benelux. Geschreven door wijlen Michel Schaeffer, die 14 jaar lang aan het roer stond van de marketingafdeling bij Bol.com.
Bonus tip: geniet van het proces.
Dit waren onze beste tips voor een groeiend bedrijf. We hopen dat ze je inspireren om stappen te nemen met je bedrijf. Natuurlijk wil je dan ook resultaat zien in de groei van jouw bedrijf. En daarvoor zal je aan de slag gaan. Maar vergeet je onderweg niet te genieten van het proces? Je zult altijd doelen blijven najagen en na het ene succes volgt alweer de volgende uitdaging.