Open en eerlijk: de kansen én uitdagingen van VoIP

Leestijd: 3 minuten.

Voice over Internet Protocol, oftewel VoIP, maakt een opmars in de wereld van zakelijke telefonie. Het zorgt ervoor dat gesprekken getransporteerd worden via een internetverbinding. Heel kortgezegd bel je dus via internet. VoIP is een toekomstbestendige optie: het internet zal altijd blijven bestaan en telefonie leveranciers richten zich steeds meer op VoIP telefonie met het doel hier volledig op over te stappen. VoIP biedt je organisatie heel veel kansen op het gebied van zakelijke telefonie. Zoals ieder systeem brengt het ook een aantal uitdagingen met zich mee, maar daar kennen wij alle oplossingen voor. We nemen je mee in dit artikel!

 

 

De grootste voordelen van VoIP

VoIP kan je vele kansen bieden. Zo kun je al je communicatie samenbrengen, op je telefoon, laptop of tablet. Daarnaast ben je optimaal bereikbaar op je vaste nummer – of je nu thuis bent, op een flexwerkplek of op kantoor: als je ervoor gezorgd hebt dat je een goed bereikbaarheidsplan hebt opgesteld, ben je te bereiken. Dat komt omdat de techniek voor VoIP in de cloud staat. Dit zorgt er meteen ook voor dat VoIP een van de meest betrouwbare oplossingen voor zakelijke telefonie is, omdat het hierdoor altijd up-to-date is en dataverbindingen in Nederland vrijwel altijd beschikbaar én heel erg goed zijn..

 

Kansen

Met VoIP ben je flexibel, en dat biedt mogelijkheden. Niet alleen jij, maar al je medewerkers kunnen met VoIP flexibeler werken. Daarnaast werk je met sterkere verbindingen die zorgen voor betere kwaliteit, waardoor je klanten direct een betere ervaring zullen hebben met jouw bedrijf. En wanneer je eenmaal voor VoIP gekozen hebt, hoef je niet bang te zijn voor hoge kosten. De beheerskosten zijn namelijk laag. Het is gemakkelijk om aanpassingen zelf te doen met codes, maar je kunt ook altijd rekenen op onze professionele helpdesk. Ook kent VoIP veel meer extra functionaliteiten, zoals het toevoegen van een extra gesprekspartner, gesprekken doorzetten, opnemen en later terugluisteren, aangeven dat je even niet bereikbaar bent, inzicht in je bel statistieken… De lijst is eindeloos, waardoor je VoIP precies naar jouw eigen hand kunt zetten.

 

Beginnen met VoIP

Wanneer je start met VoIP, kun je erg enthousiast raken door alle mogelijkheden die het biedt. Bijna alles kan, maar dat kan het ook lastig maken om in een web van mogelijkheden te vinden wat goed bij jouw organisatie past. In het begin is het verstandig om het eenvoudig te houden, zodat iedereen er gemakkelijk mee kan werken. In lijn hiermee is het ook verstandig om niet te vaak te wijzigen hoe je VoIP gebruikt. Dat kan je medewerkers verwarren, wanneer ze steeds nieuwe werkwijzen aan moeten houden.

 

Beveiliging en infrastructuur

Doordat VoIP zo populair wordt, kunnen er beveiligingsproblemen ontstaan. Het is dus heel belangrijk om zorgvuldig na te denken over de manier waarop je jouw systeem wilt beveiligen. De infrastructuur van VoIP bestaat uit veel verschillende netwerkelementen, waardoor er veel ingangen zijn voor misbruik. Deze netwerkelementen kunnen ook tot spraakkwaliteitsproblemen leiden wanneer er veel netwerkproblemen zijn. Dit los je op door gebruik te maken van een stabiele provider voor je dataverbindingen, zoals KPN – onze leverancier van VoIP.

 

Kansen en uitdagingen

Hoewel bovengenoemde VoIP uitdagingen meegenomen moeten worden in het besluit om wel of niet voor VoIP te kiezen, zijn ze gelukkig makkelijk op te lossen. Wij geven je graag meer informatie over VoIP en kunnen je kort en bondig uitleggen hoe deze oplossing van nut kan zijn voor jouw organisatie. Neem voor meer informatie vooral contact met ons op!

 

Terug naar het nieuwsoverzicht